به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی؛ در این نشست مهندس علی آبشنگ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان به بیان چالشهای پیش روی شبکه بهداشت و درمان پرداخت و گفت: مهمترین چالش حوزه بهداشت و درمان شیوع بیماریهای غیر واگیردار از قبیل؛ بیماریهای قلبی، دیابت، فشار خون و سرطانها هستند که درصد قابل توجهی از همشهریان درگیر این بیماری ها هستند.
وی در ادامه تغییر سبک زندگی از سنتی به صنعتی، عدم تحرک کافی، عدم رعایت رژیم غذایی، چاقی، را عامل شیوع بیماریهای غیر واگیردار در شهرستان دانست.
آبشنگ با اشاره به اینکه بیماری قلبی و عروقی اولین علت مرگ و میر در شهرستان میباشند در ادامه بیماری پرفشاری خون یکی از بیماریهای با شیوع بالا در شهرستان نام برد و گفت: بیماری غیر واگیردار پرفشاری خون ۲۲ درصد افراد بالای ۳۰ سال شهرستان را درگیر کرده است.
فشار خون و دیابت، قاتلان خاموش در بهمئی
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان با تاکید بر اینکه همشهریان به صورت سالانه و یا حداقل ۶ ماه یکبار فشار خون و قند خون خود را کنترل نمایند تصریح کرد: در حال حاضر ۴ هزار و ۵۵۰ نفر بیماری پرفشار خون در شهرستان شناسایی که تحت مراقبت و درمان هستند.
آبشنگ بیماری دیابت را یکی دیگر از بیماریهای پر شیوع برشمرد و افزود: در حال حاضر ۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال در شهرستان شناسایی شده اند که دچار بیماری دیابت هستند.
وی در ادامه آمادگی پرسنل شبکه بهداشت و خانه بهداشتهای سراسر شهرستان را جهت شناسایی بیماران احتمالی اعلام کرد و گفت: از مردم انتظار میرود که به صورت سالانه یا ۶ ماه یکبار جهت اندازه گیری فشار خون و قند خون به پایگاههای بهداشتی و خانه های بهداشت سراسر شهرستان مراجعه کنند.
آبشنگ در ادامه از مردم خواست: با پیادهروی منظم، اجتناب از غذاهای پرچرب و شور، عدم مصرف مواد دخانی و کنترل وزن خود از شیوع و ابتلا به بیماری های غیر واگیردار پیشگیری کنند.
ازدواج کمتر، سقط بیشتر: بهمئی در آستانه پیری!
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی در قسمت دیگر صحبتهای به کاهش جوانی جمعیت در شهرستان بهمئی اشاره کرد و گفت: بحث جوانی جمعیت یکی از معضلات پیش روی جوامع است که متأسفانه شهرستان بهمئی از این قضیه مستثنی نیست و جمعیت این شهرستان رو به پیری میرود.
وی در ادامه به عوامل کاهش رشد جمعیت اشاره کرد و گفت: کاهش ازدواج، افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج، سقط عمدی و غیر شرعی از مهمترین عوامل کاهش رشد جمعیت است.
زنان نابارور شناسایی و کددار شدند؛ درمان با تعرفه دولتی
آبشنگ در ادامه با اشاره به سقط عمدی ۲۰۰ هزار تا ۸۰۰هزار جنین در کشور گفت: مرکز نفس شهرستان بهمئی توانست در سال ۱۴۰۴ با مشاوره از ۵۲ سقط جنین در این شهرستان جلوگیری نماید.
وی از مردم درخواست کرد: اگر شخصی در خانواده، فامیل و همشهریان که به هر دلیلی قصد سقط جنین را داشته باشد به مرکز نفس شهرستان معرفی نمایند.
آبشنگ با اشاره به فعال بودن سه مرکز ناباروری در استان افزود: در حال حاضر سه مرکز ناباروری در سطح استان ( یاسوج، گچساران و دهدشت) فعال هستند که زوجین نابارور جهت مداوا و درمان با تعرفه دولتی میتوانند با مراجعه به شبکه بهداشت جهت درمان به این مراکز معرفی شوند.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۰۳۱ زن نابارور شناسایی و کد دار شدند که با کددار شدن در تمام مراکز ناباروری با تعرفه دولتی مداوا میشوند.
توسعه خدمات درمانی بهمئی؛ آمبولانسهای جدید و پروژههای در حال اجرا
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص بروزرسانی تجهیزات و امکانات شبکه بهداشت و درمان این شهرستان گفت: ساختمان پایگاه اورژانس شهری لیکک توسط مرحوم نیک بین خیر این شهرستان با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل داده شد که بزودی از طریق خیرین دیگر تکمیل خواهد شد.
آبشنگ اضافه کرد: سه دستگاه آمبولانس با تعمیر به ناوگان حمل و نقل این شبکه اضاف شدند و اکنون در حال خدمات رسانی هستند.
وی همچنین گفت: پروژه های خانه بهداشت سرآسیاب یوسفی و خانه بهداشت هفت چشمه به مزایده گذاشته شد که طی هفتههای آینده ساخت آنها آغاز خواهد شد.
افزایش متخصصان در کلینیک تخصصی لیکک؛ از روانپزشک تا اطفال و زنان
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران در خصوص بخشها و پزشکان تخصصی بیمارستان لیکک گفت: در حال حاضر کلنیک تخصصی و اورژانس بیمارستان فعال و درحال خدمت رسانی هستند.
آبشنگ ادامه داد: در حال حاضر متخصص روانپزشک، متخصص اطفال، متخصص زنان و متخصص داخلی بصورت روزانه در کلنیک تخصصی مستقر هستند.
وی ابراز امیدواری کرد: طی روزهای آینده متخصص قلب و سونوگرافی هم به پزشکان متخصص اضافه خواهند شد.
آبشنگ در خصوص افتتاح بخش دیالیز بیمارستان عنوان کرد: همه دستگاهها و تجهیزات بخش دیالیز مهیا شده است و بزودی این بخش افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.
وی در پایان از مردم خواست که بیماری اختلالات روانی را جدی بگیرند و جهت مداوا، درمان و مشاوره به روانشناسان و روانپزشکان این شبکه مراجعه نمایند.
